Windvang 2, 9621 BD Slochteren
+31 6-21103656
contact@louterannet.nl

Druk druk druk, maar doorgaan!

Druk druk druk, maar doorgaan!

ben je altijd fullspeed, op volle snelheid, van 'nait soezen moar deurbroezen?

Ga jij altijd fullspeed?

Ben jij altijd druk? Houd je alle ballen in de lucht? Je baan, de zorg voor anderen, je sociale contacten?

Let je dan wel op de signalen dat je misschien vastloopt of oververhit raakt? Want uiteindelijk moet je ook een keer gas terug nemen en bijtanken. Anders keert de wal uiteindelijk het schip!

Wie zijn er vatbaar voor steeds doorgaan?

Dat steeds meer doorgaan zit diep in het systeem van veel mensen. Groningen hebben er zelfs een gezegde voor: “Nait soezen, moar deurbroezen” of een variatie daarop (“nait soezen, moar broezen”). 

Nait soezen, moar deurbroezen

Het is een het meest bekende gezegde in Groningen. Je komt het overal tegen: op boten, hotels, in slogans voor evenementen en ga zo maar door. Het geeft blijkbaar iets aan wat ons erg aanspreekt. Het zit diep in ons systeem.

De betekenis van het gezegde is trouwens niet eenduidig. De vertalingen lopen nogal uiteen: niet zeuren; niet al te moeilijk doen; niet bij de pakken neerzitten (maar weer doorgaan), geen woorden maar daden. Maar de gemene deler is: doorgaan! Niet lullen maar poetsen.

wandtegelspreuk in Groningen: nait soezen moar deurbroezen

Meer risicogroepen. Kwaliteiten: Doeners, harde werkers, passie voor hun vak, hart voor mensen

Doeners

Maar er zijn meer mensen die dit motto omarmen. Ze hebben prachtige kwaliteiten. Het zijn doordouwers, volhouders, de doeners, de mensen met passie voor hun vak, voor wat ze doen, voor de mensen waar ze mee werken.

Het zijn harde werkers, die dit mogelijk van huis-uit hebben meegekregen. (soms ook niet uit luxe, maar uit noodzaak). Ze houden niet van loze praat en lange teksten. Zij weten wat er moet gebeuren en steken de handen uit de mouwen. Geen woorden maar daden.

handen uit de mouwen van verpleegkundigen ccu

Allergie: zeuren, kantjes eraf lopen

Mensen met deze kwaliteiten zijn allergisch voor mensen die zeuren en of de kantjes eraf lopen.

De actiegerichte eigenschappen maken ook dat even stilstaan en kijken wat er aan de hand is (laat staan terugkijken!), een stukje bezinning op wat je nodig hebt al snel als zeuren of zweverig wordt bestempeld. (zie blog ik heb geen coach nodig).

Kwaliteit  
Zien wat er moet gebeuren
Betrokkenheid
Niet praten maar doen  
Valkuil  
Niet luisteren naar je eigen lichaam.
Niet stilstaan bij eigen klachten
Over eigen grenzen gaan
Allergie  
Kantjes eraf lopen.
Geen oog voor anderen.
Meer praten dan doen.
Steeds praten over jezelf.
Zeuren
Uitdaging  
Ook werken aan eigen gezondheid en welzijn.
Af en toe tijd voor jezelf nemen.
Af en toe checken hoe het met jezelf gaat.  

Valkuilen

Valkuilen van deze harde werkers/ doeners zijn: niet snel hulp vragen, eigen klachten niet zien of negeren, niet aan de bel trekken.

Misschien is het daarom (vanwege de aversie tegen gezeur) dat Groningers het moeilijk vinden om de stap de doen naar een coach. Net zoals zij (gemiddeld genomen) minder snel naar een huisarts gaan met hun klachten.    

Het belang van zeuren en niet doorgaan

Als verpleegkundige hoorde ik van patiënten op de hartbewaking heel vaak de zin: “Ik wil niet zeuren”. Meestal op de vraag van mij: ‘Waarom hebt u niet (eerder) gebeld?’

Bijvoorbeeld als mensen ’s morgens zeiden dat ze de hele nacht last hadden gehad, of het koud hadden gehad maar niet om een extra deken wilden bellen. Of ze hadden thuis het hele weekend al pijn op de borst, maar zondagnacht ging het echt niet meer en kwamen ze met spoed. Of ze belden maandagmorgen om 8.00 als eerste de huisarts….

Hoe vaak heb ik niet uitgelegd (en herhaald) het verschil tussen zeuren en het duidelijk aangeven van de klachten! Dat het laatste geen zeuren is, maar juist handig! Omdat een simpele actie (pufje onder de tong, ECG maken) al voldoende is. Terwijl als je niet ‘zeurt’ en niet je klachten meldt er een veel ingrijpender actie nodig kan zijn.

alarmbel, durf jij aan de bel te trekken en hulp te vragen als je lichaam dit aangeeft? of ben je bang dat je zeurt?

Ook vertelde ik dat het voor verpleegkundigen juist handig is als mensen juist wel ‘zeuren’, bv aangeven als ze moeten plassen of als er iets lekt. Dan is bellen wel zo fijn voor henzelf als voor de verpleegkundige in plaats van wachten tot de ochtendpiek en dan een heel nat bed te hebben.

Ook legde ik vaak uit dat het juist fijn is voor de verpleegkundigen als ze aan de bel trekken (erop drukken) als ze pijn op de borst hebben. Dat is makkelijker dan dat de verpleegkundige steeds moeten vragen en checken hoe het is en of ze geen klachten hebben. Dan kunnen ze er van uit gaan dat er geen klachten zijn als het niet wordt gemeld (en ze zijn druk met andere patienten).

En ik verzeker hun dat als ze bang zijn te zeuren ze per definitie tot deze categorie behoren!

Speciale risicogroep: Vrouw& hartklachten

Een speciale groep die moet oppassen om niet steeds maar door te gaan maar aan de bel te trekken zijn vrouwen vanaf de menopauze. De laatste tijd is er veel aandacht voor hartklachten bij vrouwen, die anders zijn dan de klachten bij mannen en daarom lang niet altijd worden herkend! Bij hen zijn het nog vaker vage klachten. Dan is het juist belangrijk heel duidelijk aan te geven (en natuurlijk goed bevraagd te worden!) wat ze precies voelen. Dit is ook geen zeuren!

hart voor vrouwen, onderzoeksfonds Radboudumc

Daarbij komt dat vrouwen het vaak moeilijk vinden om hun klachten te verwoorden. Bovendien vertellen ze vaak erbij wat mogelijk andere oorzaken zijn en ermee te maken heeft. Daardoor zijn hartklachten lastiger te destilleren. Er is zelfs een apart onderzoeksfonds van het Radboudumc: “ Hart voor Vrouwen”. Ga voor meer informatie naar: http://www.hartvoorvrouwen.nl/symptomen/

Wanneer kun je niet doorgaan.

Op de boot is het handig om bij te veel wind (als je zeilen staan te klapperen of de boot extreem scheef gaat) te reven (het zeiloppervlak kleiner te maken) en bij nog meer wind de haven op te zoeken. Wat doe jij met storm in je leven?

Soms is er simpelweg geen wind in je zeilen of is je motor of materiaal kapot zodat je niet vooruit komt. Zo kan een mens ook stilvallen en worden stilgezet (zie komend blog hierover).

Let op de waarschuwingssignalen

Er zijn situaties waarin het handig is om even gas terug te nemen en niet op dezelfde voet en met dezelfde snelheid door te gaan (deur te broezen). Alleen moet je wel leren luisteren naar je lichaam. En dit niet als zeuren beschouwen. Merken dat je zeilen staan te klapperen of dat je niet vooruit komt. Op tijd overstag gaan en het roer omgooien.

let jij op de brandende waarschuwingslampjes op het dashboard van je lijf?
wat doe jij als je lichaam zegt: stop, ho en niet verder?

Je kunt de dashboardlampjes negeren (dit schijnt in auto’s massaal te gebeuren). Ik denk dat dit met signalen van het lichaam ook massaal gebeurt. Misschien merk je ze in je lichaam niet eens op. Maar dan wordt het alleen maar erger, de schade alleen maar groter.

Je lichaam geeft het niet voor niets aan! Het lichaam is de perfecte thermometer of dashboard voor hoe het met je gaat. Je kunt niet ongestraft steeds maar hoofdpijn, gewrichtsklachten, rugpijn, vermoeidheid, buikklachten, hartkloppingen, slaapproblemen negeren. Soms zegt het lichaam duidelijk: Ho, stop! Tot zover en niet verder!

Tot slot…

Vind je het lastig om de signalen van je lijf te lezen?

Ben je bang om te zeuren?

Weet je niet hoe je moet stoppen?

Neem dan gerust vrijblijvend contact op om hierover te sparren.

p.s. Heb je hier wat aan gehad? Deel het met anderen.

Het je vragen of opmerkingen, deel ze met mij. Contact@louterannet.nl

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Share
Tweet
Share