Zelfreflectie voor doeners - hoe vaak maak jij een selfie? - Louter Annet.nl coaching
Windvang 2, 9621 BD Slochteren
+31 6-21103656
contact@louterannet.nl

Zelfreflectie voor doeners – hoe vaak maak jij een selfie?

Zelfreflectie voor doeners – hoe vaak maak jij een selfie?

zelfreflectie is eigenlijk een selfie maken, jezelf van afstand bekijken

Ik had een groot deel van mijn leven nooit van zelfreflectie gehoord.

Daarna had ik er nog niet veel mee. Ik wist niet wat het was, wat het in hield, hoe het moest en wat je eraan had. Ik vond het vaag, had ook niet veel trek om me er in te verdiepen.

Het voelde soft. Niet voor doeners. Je doet wat je moet doen. Je kunt er lang en breed over praten, maar praters deden in mijn beleving toch altijd minder, dan mensen die het werk ook zagen…

Ik kan me voorstellen, dat jij ook zo’n doener bent, iemand van actie, een zorgzaam type. En dat jij net zo min de voordelen of nut van zelfreflectie ziet en het niet kent of uitvoert.

Pas sinds het coachen, zie ik de waarde ervan in. Ik wil nu graag aan jou doorgeven, wat ik zelf heb ontdekt.

zelfreflectie van coach Louter Annet in het raam

Wat is zelfreflectie?

Letterlijk is reflectie: spiegelen. Je hebt een weerspiegeling – reflectie – van iets in een raam of in het water.

Zelfreflectie is dan: jezelf in de spiegel bekijken, jezelf een spiegel voorhouden. Stilstaan bij je eigen acties, gedachten, gevoel en beslissingen.

“Misschien moet je jezelf eerst tegenkomen, voor je jezelf kunt zijn” – Loesje

Het gaat er dus deze keer niet om hoe je eruit ziet, ook al is dat zeker van belang en kun je daar op reflecteren!

Wat is het niet? Een beoordeling.

Het gaat om goed kijken, zo sec mogelijk. Het gaat dus niet om beoordeling: was het goed of fout, wat kan beter.

Dat oordelen doen we wel vaak. En dat maakt onbevangen kijken veel moeilijker.

Het gaat om: wat deed ik, wat voor gedachten had ik daarbij/ daarvoor en wat voor gevoel gaf dat? Welke beslissingen heb ik in feite genomen.

” Het gaat er niet om je goed te voelen,

maar om goed te voelen” – Omdenken.

Je maakt in feite een foto van jezelf. Je kijkt van een afstand naar jezelf.

Waarom doen we het niet, vinden we het moeilijk?

Denken en praten over wat we hebben gedaan is niet zo moeilijk. Dat is vaak het niveau van onze communicatie met anderen. Soms met een reden waarom we het zo hebben gedaan en wat het effect was.

Dat ligt nog redelijk buiten ons zelf. Daarvoor hoeven we niet echt naar binnen te kijken.

Maar om je gedachten te formuleren….

Dat is andere koek, daar kunnen we niet even een ‘foto’ van maken. Daarvoor moeten we dieper graven. En er is lef voor nodig. Want er kunnen ook minder positieve gedachten naar boven komen. Die stap slaan we dan ook vaak over.

Vaak zijn mijn gedachten ook legio en gaan ze alle kanten op.  
Het opschrijven van mijn gedachten helpt mij enorm bij het ordenen ervan.

Gevoelens zitten nog dieper en zijn we nog minder gewend te voelen, te destilleren, laat staan te ventileren. We uiten ze niet. We kennen onze gevoelens niet eens. Geven er geen aandacht aan. Terwijl uiteindelijk vaak onze gevoelen (bv angsten) onze acties bepalen.

zelfreflectie voor doeners bij Louter Annet coaching - doen denken voelen - gedrag gedachten gevoel

Ons gevoel laat zich wel zien in ons gedrag.

Het is de kunst om je gevoel voor jezelf (en later anderen) expliciet(er) te maken.

Om het de erkenning te geven, die het verdient.

Mijn generatie (en die daarvoor) heeft niet geleerd, om na te denken over gevoelens.

Heeft niet geleerd te voelen. Ik heb dit ook pas veel later geleerd (op mijn 50ste…).

Net als de grondbeginselen zoals dat er vier universele of basis emoties/ gevoelens zijn.

De vier B’s

  1. Blij
  2. Bang
  3. Boos
  4. Bedroefd.

Het eerste is ‘oké’ voor de meeste mensen, de bijbehorende smiley kennen we.

Maar bang zijn? Je bent toch sterk? Nergens bang voor?

En boos? Ik was in de veronderstelling dat boosheid negatief was. Heb ook een hekel aan conflicten. Maar het is een basisemotie en oké. Pas als het vervormd naar woede e.d. is het negatief.

En bedroefd? Huilen deden we vroeger niet. Zeggen dat je verdrietig was evenmin.

De basisemoties zijn vaak verborgen. We zien de functie ervan niet.
Ook nu zijn smileys in de meerderheid op sociale media, evenals blije gezichten op Facebook met een -vaak gemaakte – lach. Dat is ook leuker om te delen en te vernemen van anderen, dan verdrietige dingen.

Waarom is zelfreflectie toch nuttig?

Ook en juist voor doeners?


Waarom kijk je af en toe (of zelfs geregeld) in de spiegel?

  • Om te checken of je haar goed zit,
  • om te kijken hoe iets je staat,
  • om te zien wat je nog moet doen aan haar kammen of makeup opbrengen.

Dat is nuttig.

Coach Louter Annet kijkt in de spiegel naar zichzelf. Altijd nuttig.

Waarom zou je in de spiegel kijken om je gedrag, gevoel, gedachten, beslissingen beter te bekijken?

Juist. Om te kijken hoe het er mee staat.

Gebruik te maken van de mogelijkheid om er iets aan te doen. Als je een goed gevoel hebt bij een bepaalde actie zou je meer van die acties kunnen doen. Uiteindelijk heb je de mogelijkheid jezelf mooier te maken.

Onbewust bepalen gedachten vaak je gevoel.

En je gevoel bepaalt voor een groot deel hoe je eruit ziet. Het maakt verschil of je gestrest, gefrustreerd, moe of verdrietig bent.

Een goede ‘lezer’ van je lichaamstaal en mimiek kan dat lezen.

Het is ook een belangrijk deel, van wat ik als coach zie en benoem. Vaak is de coachee zich er niet van bewust dat zij dit uitstraalt, maar het klopt vaak wel met het onbewuste gevoel.

Als je je bewust wordt (ik ben inderdaad moe, uitgeput), dan kun je er wat mee. Net als dat je bijvoorbeeld constateert dat je haar niet goed zit.

Soms is kijken al voldoende.

Je van iets bewust worden, heeft op zich al een functie.

Als je je gedachten op papier zet, krijgen de hersenen al rust door de ordening. Verder kun je nagaan waar je bijvoorbeeld bang voor bent. Angst bepaalt dan je gedrag. Je kunt na gaan of de angst reëel is of niet.

Hoe werkt zelfreflectie praktisch?

we kunnen veel leren van de natuur, ook bij reflectie.

Nuttig of niet, we hebben niet allemaal vroeger op school of thuis geleerd, hoe je aan zelfreflectie kunt doen.

De vraag is dus, hoe je het leert.
Het antwoord is eenvoudig:

Door het te doen!

Door de vragen te gaan beantwoorden. Je kunt eerst vragen van anderen gebruiken. Hieronder staan wat voorbeelden van reflectievragen. Met aanvullend nog een aantal tips.

Voorbeelden van reflectievragen

  • Wat heb ik vandaag gedaan?
    Waarom deed ik dat? Waar reageerde ik op? Hoe pakte ik dingen aan?
  • Wat denk ik nu?
  • Hoe voelt mijn lijf aan? Zwaar of licht, waar voel ik wat?
  • Welke basisemotie was vandaag het meest aanwezig: blij, boos, bang, bedroefd? En nu?
  • Hoe is het met mijn energie? Hoeveel heb ik gekregen en hoeveel gegeven? Hoe komt dat?
  • Wat gaat mij makkelijk af en vind ik heel gewoon?
  • Wat vind ik belangrijk? Hoeveel tijd kreeg dit van mij vandaag?
  • Wat vind ik van mezelf? Wat voor iemand ben ik? Wat voor beeld heb ik van mezelf?
  • Wat motiveert mij?

Tips voor zelfreflectie (voor doeners)

  1. Ga er voor zitten. Doe even niets. Wees even stil.
  2. Ga de natuur in. Dat helpt voor tip 1
  3. Adem eerst even diep uit en in. En nog een keer.
  4. Gebruik bestaande reflectievragen, elke dag dezelfde kan best.
  5. Schrijf het op. Gebruik een vast boekje en lekkere pen (op vaste plek).
  6. Maak er een gewoonte van, vast moment op dag (‘s avonds is meer reflectief).
  7. Twee zien meer dan één. Daarom is het heel waardevol als je er met iemand over praat (een coach stelt ook altijd dit soort reflectievragen) maar iemand mee laten lezen kan je ook verder helpen (zien).

Conclusie

Zelfreflectie is dus van een afstandje naar jezelf kijken. In de spiegel kijken. Of een selfie maken. Juist voor doeners geschikt. Om te kijken naar wat je doet, maar ook je gedachten en gevoel te bekijken en er wat mee te doen. Als je dat wilt.

Het is goed om er een vaste gewoonte van te maken, bijvoorbeeld ‘s avonds. Schrijven helpt ook goed. Als je er eens over wilt sparren, neem gerust contact op. Je ontdekt dan nog veel meer over jezelf.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Share
Tweet
Share